Očista a povzbuzení organizmu

>> středa 30. května 2012


Příroda opět dává najevo svou sílu a my toho můžeme s úspěchem využít. Při procházce do míst, která se nenacházejí blízko zdrojů znečištění, můžeme obětovat trochu času a nasbírat jarní byliny. Svému tělu tak dodáme vitalitu a umožníme mu snáze vyloučit nejrůznější toxiny, které naše tělo nastřádalo. Používáme mladé listy, příp. květy, nepoškozené a zdravé a před použitím je dobře propereme ve studené vodě. Dbáme na to, aby se nezapařily. Uvedeme si několik příkladů bylin, které je škoda nevyužít.

Bylinky vhodné pro očistné kúry:


Pampeliška lékařská (Smetánka) nám na jaře nabízí mladé listy. Ty mají dosti silné močopudné účinky, podporují činnost ledvin a jater a tím i detoxikaci organismu. Obsahuje vitamíny A,B, C, betakaroten, křemík, draslík a vápník, hořčiny taraxacin,  ataraxasterin, třísloviny a fytoncidy. Obsahem inulinu je pampeliška vhodná pro diabetiky. Nahořklá chuť ji předurčuje především do zeleninových salátů. Je důležité nepřehánět s množstvím, jinak mohou mít někteří lidé mírné zažívací potíže. Doporučená denní dávka je 1 větší hrst čerstvých listů na osobu.

Kopřiva dvoudomá je takřka zázračnou bylinou proti jarní únavě. V tomto období se dá použít nejen jako čaj, ale také do polévek, jako špenát či nádivka. Obsahuje vitamín C, betakaroten, vitamin A, vápník a železo. Působí močopudně, rozpouští hleny v těle, pomůže při akné, ekzémech, revmatismu a chudokrevnosti. Podporuje léčení zánětů močových cest, používá se při vysokém tlaku a pomáhá při premenstruačním syndromu, u zvětšení prostaty a senné rýmy. Kopřivu bychom měli užívat vždy 2 týdny a poté 2 týdny vynechat protože odvádí z těla draslík. Proto je při častějším použití třeba dbát na jeho doplnění, například jedením banánů a čerstvé zeleniny. Nepoužívat v těhotenství, při kojení a u dětí do 2 let.

Šťovík kyselý je oblíbený obzvláště mezi dětmi. Ve svých listech nám nabízí mnoho vitaminu C, betakarotenu, vápníku,  dále třísloviny, soli železa, manganu, draslíku a křemíku. Působí močopudně, čistí krev a stimuluje játra k činnosti. Pozor na předávkování kyselinou šťavelovou, která se při vysokých dávkách může usazovat v ledvinách. U někoho může způsobit alergickou kopřivku. Proto doporučujeme max. 100 g listů na osobu a den. Dobré je jej doplnit mlékem nebo vejcem při přípravě jídla. Používáme jej do salátů, polévek, přidáváme do špenátu, pomazánek apod.

Sedmikráska chudobka nám ke konzumaci nabízí listy i květy. Dají se použít do salátu, ale třeba i do polévky, na chléb s máslem apod. Účinek listů i květů je pro detoxikaci téměř stejný. Obsahují hořčiny, sliz, silice, flavonoidy, třísloviny, triterpenové saponiny, organické kyseliny, minerální látky, inulín a cukr. Působí močopudně, stimuluje žlučník a játra, lehce podporuje pocení a čistí krev. Sedmikráska pomůže na dnu, artritidu, akné, ekzémy, zevně použitá jako koupel nebo na kloktání je účinná na špatně se hojící rány, vředy a při zánětech dásní.



Česnáček lékařský je bylina s česnekovou vůní. Mladé listy s lehce nahořklou chutí lze v menším množství přidat do salátu nebo polévky.  Dříve se také sušil a používal jako koření. Česnáček obsahuje glykosidy,  sinigrin,  allylsulfid,  rhodanalyl, alliarin,  etérický olej, pektin a má vysoký obsah vitaminu C a betakarotenu. Má detoxikační účinky a byl také doporučován při léčbě revmatu, dny a ekzémů. Dále obsahuje isothiokyanáty, které účinkují proti rakovině.



Popenec břečťanovitý lze používat od dubna do července, kdy nejlépe odpoledne sbíráme nať. Lze jej použít do salátu apod., jako u předcházejících druhů. Obsahuje třísloviny, hořčiny, silice, cholin, saponiny, pryskyřice, organické kyseliny, vitamín C, betakaroten a draslík. Má protizánětlivé a stahující účinky, působí močopudně a hojivě. Je účinný při katarech dutin, a průdušek. Při zahlenění jej lze kloktat. Podporuje chuť k jídlu, zlepšuje trávení a mírní průjmová onemocnění. Lze jej použít na čaj, do koupele, jako obklad nebo jako koření.

Ing. Miroslav Huryta

Read more...

Což takhle dát si masáž?

>> středa 23. května 2012


I v dnešní době se stále můžeme setkat s názorem, že masáž je v zásadě určena následujícím třem skupinám lidí: Za prvé to jsou sportovci, jejichž extrémní zátěž na svalovou soustavu vyžaduje speciální péči. Pak to jsou pacienti, kterým lékař předepsal masáž jako součást terapie. A konečně poslední skupinu lze popsat jako ty, kteří díky svým finančním možnostem mohli zařadit masáž mezi způsoby, jak příjemně utratit peníze. Je tomu ale skutečně tak?

Zkusme se nyní podívat na význam masáže trochu moderněji, i když kořeny této činnosti sahají velmi daleko do historie, a různé záznamy o tření, mačkání a hnětení vyškolenou osobou můžeme najít snad ve všech známým velkých civilizacích, které nám předcházely. A stejně jako se dnes díváme na každodenní sprchování a čištění zubů, byla v mnoha kulturách masáž doslova součástí tělesné hygieny. Dnes je nejběžnější tzv. švédská masáž, kterou zpopularizoval Švéd Pir Henrich Ling (1776-1839), a která využívá dnes běžné znalosti fyziologie člověka.
Obecně lze říci, že masáž pomáhá k odstraňování mnoha nežádoucích stavů, včetně stresu, bolestí hlavy, nespavosti apod. Má především regenerační účinek a to hned z mnoha různých hledisek. Při správném provádění podporuje návrat tzv. žilní krve a mízy (lymfy) z povrchových částí těla do krevního oběhu (tzv. mechanický účinek) a tím urychluje látkovou výměnu, během které jsou z těla odstraňovány různé škodlivé látky. Velmi podobný je i biochemický účinek masáže, při kterém dochází k typickému zčervenání kůže. To je důsledek rozšíření cév v masírovaných oblastech a díky zvětšení povrchu cév se tak opět urychluje látková výměna mezi jednotlivými tkáněmi a krví. Tkáně se tak mnohem rychleji zbavují pro ně nepotřebných a toxických látek a z krve naopak odebírají potřebné živiny pro svou funkci. Tím je dosaženo rychlejší celkové regenerace organismu. Díky urychlení látkové výměny dochází též k rychlejšímu odbourávání tuků a musíme zmínit i účinek kosmetický, neboť masáž se podílí i na odstraňování odumřelých buněk z pokožky.
Pokud alespoň jednou týdně absolvujeme masáž celého těla nebo jeho částí (např. šíje a zad), zvyšujeme přímo i nepřímo prevenci různých úrazů a zdravotních potíží, jako jsou bolesti svalů, kloubů a šlach. Přispějeme také k rychlejší regeneraci sil po práci, k odstranění únavy a dokonce k celkovému uklidnění, protože masáž má i svůj nezanedbatelný psychický účinek, vyplývající z pozitivního vnímání dotyku (i když i zde existují výjimky z pravidla).
Kdy naopak masáž nelze podstoupit? Především při jakékoliv infekční nemoci nebo nachlazení. Jak bylo řečeno, při masáži se podporuje krevní a lymfatický systém a nemoc by se tak mohla snadno a rychleji rozšířit do dalších částí těla. Existuje mnoho dalších důvodů, kdy nelze masáž doporučit, ale v zásadě platí, že pokud si nejsme jisti, měli bychom se o vhodnosti masáže poradit s lékařem či fyzioterapeutem.
A jak poznáme dobrého maséra? V první řadě bychom se u něj měli cítit příjemně. Měl by se zajímat o náš zdravotní stav, včetně dotazů, které mají vyloučit nevhodnost masáže (kontraindikace). Místnost, kde masáž probíhá, by měla být teplá a masér by měl za pomoci přikrývek a ručníků zajistit, aby žádná právě nemasírovaná část těla neprochladla. Známé pravidlo, že “méně často znamená více”, platí i v případě různých masérských hmatů. Pokud by nás tedy masér přesvědčoval, že masáž, aby byla účinná, musí bolet, není to zrovna známka profesionálního přístupu. Po dokončení masáže, která musí být celkově příjemná, by nám mělo být doporučeno setrvat ještě nějakou dobu na masážním lehátku (případně v sedě, pokud byla takto masáž prováděna), protože naše tělo se s účinky masáže musí vyrovnat. Důležitá rada, které by se nám též mělo od maséra-profesionála dostat, je zvýšit bezprostředně po masáži příjem tekutin, což umožní rychlejší odbourání uvolněných škodlivých látek z těla.
Vzhledem k velké konkurenci v nabídce masážních služeb se tato stává v současnosti více cenově dostupnou. A tedy stejně, jako jsme si zvykli kupovat v různé podobě vitamíny, a jako se snažíme alespoň občas protáhnout tělo nějakým sportem, možná je na čase se zeptat: „Což takhle dát si masáž?“
Ing. Ondřej Aksamít

Read more...

Muzikoterapie

>> pátek 20. dubna 2012


Náš život je plný hudby. Posloucháme ji často, protože se nám líbí, protože si chceme odpočinout, navodit atmosféru, zavzpomínat. Line se z různých zdrojů našeho okolí tak, že ji skoro nevnímáme. Přestože se zdá být něčím tak obyčejným, moudří lidé dávných dob věděli, jak silný má na nás vliv. Používala se velmi často kvůli svým schopnostem ovlivňovat rozpoložení člověka, náladu i chování a dokonce i kvůli jejím léčivý účinkům. Mnohaletými výzkumy a testy bylo zjištěno, že hudba dokáže maskovat nepříjemné zvuky a pocity, může nás harmonizovat, urychlit léčení a dokonce dobře zvolená hudba, a nejlépe vlastní zpěv, může odstranit i bolest.

Gregoriánský chorál: Melodicky se linoucí hlasy přímo vyzývají k uvolnění a ponoření se do hloubky duše neboli k výšinám ducha. Při poslechu přináší hluboké uvolnění, odplaví stres, podporuje klidné studium či meditaci. Dokáže snížit krevní tlak, pozvednout náladu i výkonnost. Zaplaví posluchače proudem energie a životní síly. 

Barokní hudba (J. S. Bach, G. F. Händl, A. Vivaldi): Je založena na matematických vztazích zakomponovaných do skladeb. Díky tomu přináší řád, stabilitu, předvídatelnost a bezpečí. Vytváří pocit jistoty a pevných bodů v životě. Pomáhá uspořádat chaotické myšlenky a rozrušené emoce. Je vhodná ke studiu a práci. Výzkumy ukázaly, že nám pomáhá naučit se větší množství věcí nazpaměť. 



Klasicistní hudba (J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Bethoven): Tato hudba v sobě skrývá jasnost, čistotu a eleganci. Skrze ni člověk opět nalézá světlo a ztracenou naději. Je to hudba veselá, silná a dynamická,  znovu nás navrací k plnému životu pro přestálých obtížích. Povznáší ke světlu, k tomu, co je vznešené a trvalé. Je schopna zlepšovat koncentraci, paměť a vnímání prostoru.

Romantismus (Wagner, Shubert, Schumann, Čajkovskij, Chopin): Romantická hudba je silně emotivní a na emoce také působí, v nižších i vyšších úrovních. V těch nižších dokáže emoce harmonizovat a uklidnit. Posiluje sympatie, soucit a lásku. Některé skladby však povznáší k nejvyšším citům a probouzí mystické touhy po božských úrovních. Pak probouzí odvahu, touhu dosáhnout svých vlastních vrcholů a probouzí sílu a nadšení k překonání všech životních překážek.

Populární a country hudba: Tato hudba probouzí emoce, podle rytmu může zpomalovat či zrychlovat, navozuje pocit pohody. Má však také funkci jakési stabilizace, přináší dojem bezpečí a stává se zvukovým útočištěm. Je to proto, že každý z nás v sobě nosí jisté písně a melodie, které poslouchal v dobách svého mládí nebo je má spojené s důležitými a krásnými okamžiky svého života.

Rocková hudba: Je to náročná hudba, která dokáže rozvířit hluboké vášně včetně agresivity, stimuluje k pohybu a přináší mnoho energie. Může vyvolat napětí, nesoulad, stres a bolest. Ale zároveň může vnitřní napětí a frustraci odbourat. Bylo prokázáno, že zvyšuje tepovou frekvenci a rytmus dýchání, s čím roste i napětí i stres, a oslabuje výkonnost.



Naše rada na závěr? Prozpívejte se životem. Se zpěvem se žije radostněji, máme více síly. Společný zpěv vytváří pouta mezi lidmi, otvírají se při něm lidská srdce, která přejí vzájemnému porozumění. Samotný poslech hudby nás neučiní lepšími, ale může nám dodat sílu, energii, probudit nadšení pro to, abychom svoji cestu uskutečnili.

Jana Aksamítová

Read more...

Medicína a Reinkarnace

>> čtvrtek 5. dubna 2012

Jaký byl a je postoj tradiční medicíny založené na filozofickém a ezoterním poznání lidské bytosti? Jak viděli ve starověku roli medicíny ve vztahu k životu a smrti, zdraví a nemoci či reinkarnaci?

Aniž bychom usilovali o vysvětlení učení o reinkarnaci, pokusíme se poukázat na vliv, který měla a má zmíněná koncepce na teorii a praxi v medicíně. Mezi postoji, které neberou v úvahu reinkarnaci, můžeme vypozorovat dva základní:
a) materialistický postoj: odmítnutí smrti a bolesti;
b) ortodoxní náboženský postoj: oddání se osudu, nečinnost ve prospěch vyšší moci.
První model je ten, který převládá v současnosti. Moderní lékařská věda je charakterizována popřením jakýchkoliv nadsmyslových fenoménů, a dokonce i psychiku lidské bytosti redukuje jen a jen na otázku biochemie mozku. V důsledku toho zaujímá medicína postoj odmítnutí fenoménů života a smrti jako komplementů, stejně jako utrpení, které je vždy považováno za negativní a neuvažuje se o jeho karmickém původu ani se na něj nepohlíží jako na důsledek osobních chyb. Následkem toho ideál moderní medicíny spočívá:
– v prodloužení života za jakoukoliv cenu;
– v okamžitém tlumení jakékoliv bolesti nebo jakékoliv fyziologické poruchy.
Můžeme pozorovat, jak nejnovější výzkumy směřují k hledání genetických příčin stárnutí, ke klonování atd. Některé moderní vědecko-výzkumné týmy navrhují, aby jelikož duše se považuje za neexistující, bylo možné zkušenost a paměť lidských bytostí „uskladnit“ v kybernetických diapozitivech – postup, který zahrnuje možnost přenést je do nového, naklonovaného těla a následně konečně realizovat „ideál“ moderní medicíny: perfektního lidského robota, opravitelného a vždy aktuálního díky dodaným informacím.
Očividně zde není místo pro jakýkoliv náboženský nebo filozofický výklad lidské bytosti. Přestože se nám tyto výzkumy zdají fantastické, v tomto okamžiku různé týmy v Anglii a Spojených státech používají veřejné fondy k tomu, aby je prováděly. Slovy jednoho z nejvýznamnějších vědců odpovědného za tento typ projektů v Anglii „jsou počítače naše děti a musíme o nich uvažovat jako o následující lidské generaci“. Je sice pravda, že existují veřejná hnutí, která obhajují jistou formu eutanazie, a tak se snaží zabránit umělému prodlužování života, neopírají se však o hluboce etický postoj, ale spíše o to, že dosud neexistují odpovídající prostředky, které by lidem umožňovaly si prodloužený život náležitě „užít“. Ve skutečnosti se neprotestuje proti umělému prodlužování období života, ale proti rudimentárnímu přežívání, kterým dnes disponujeme.
Paralelně s tímto typem výzkumů se provádějí ty, které směřují k hledání neuronálních center, při jejichž stimulaci nejen zmizí jakákoliv forma bolesti, ale jsou již schopna dokonce vyprodukovat dlouhodobé příjemné pocity. Nedávno byl publikován objev nových přístrojů, které umožňují prostřednictvím kabelů rozmístěných nad vlasovou částí hlavy zakusit tolik orgasmů, kolik se člověku zachce.
Je nasnadě, že výzkumy zaměřené na získání prostředků, jež mohou zmírnit bolest v terminálních stadiích rakoviny nebo jiných nevyléčitelných nemocí, jsou užitečné. Avšak zde nemluvíme o tomto neoddiskutovatelném přínosu, ale o tom, o co jde v mnoha případech: o jisté formě hédonismu bez hranic. V komercionalizovaném a konzumním světě si můžeme představit důsledky, které to může mít: tradiční drogy budou vytlačeny nejmodernějším, elektronickým typem rozkoše.
Okamžité tlumení bolesti dalo vznik kultuře závislé na utišujících lécích a lécích proti bolesti, které v mnoha situacích vedou k reakcím, jež jsou ještě bolestivější, a to bezprostředně anebo v budoucnosti, aniž by se napravily hluboké příčiny. A zároveň se stále více oslabuje přirozená odpověď lidské bytosti na bolest. Nepoukazujeme pouze na nezájem poznat karmické příčiny bolesti, nýbrž dokonce i ty fyziologické příčiny odpovídající nesprávným návykům: je jednodušší si vzít jednu tabletu než napravit jeden špatný návyk. „Chléb dnes a hlad zítra“ – toto se zdá být mottem moderní medicíny ve vztahu k bolesti a jejímu původu.
Na druhé straně existují pseudonáboženské postoje, které přemýšlejí o nemoci a bolesti jako o božím trestu, jako o něčem nevyhnutelném, u čehož nám přísluší pouze rezignace před vyšší vůlí. Například v arabských zemích se můžeme setkat s obrozením lékařských technik víceméně primitivních či tradičních, které jsou založeny na víře a které jeden nebo druhý prorok s úspěchem používá. Nebo také s módou číst modlitby nebo posvátné knihy jako mantry v naději, že Bůh vyslyší tyto prosby a uzdraví nemocného, a v opačném případě, pokud zemře nebo trpí, je to proto, že takový je záměr boží. V Americe jsou na vzestupu křesťanské sekty a podobné kulty, které nabízejí uzdravení jako akt víry a také zde jsou nemoc a bolest považovány za boží trest nebo zkoušku. Avšak jaký byl a je postoj tradiční medicíny založené na filozofickém a ezoterním poznání lidské bytosti? Jak viděli ve starověku roli medicíny ve vztahu k životu a smrti, zdraví a nemoci či reinkarnaci?



TRADIČNÍ MEDICÍNA A REINKARNACE
V klasické medicíně na rozdíl od již zmíněných postojů: odmítnutí v jednom případě a podřízení se či rezignace před vnější silou v druhém případě, je postoj „posibilistický“.
Klasická medicína rozeznává pouze jeden Život v jeho dvou fázích, kterými jsou život a smrt, a proto tvoří reinkarnace základní prvek její koncepce. Její symboly, jako je např. had, představují ideu kontinuity života přes jeho různá období. Reinkarnace je jedním z důsledků nashromážděné karmy a právě zákon akce a reakce považuje tradiční medicína za základní faktor analýzy nemoci a bolesti.
V souladu s těmito názory můžeme tvrdit, že nemoc je přechodný stav mezi životem a smrtí, protože se účastní zároveň obou, a že medicína se soustřeďuje přesně na tento střední bod mezi dvěma tvářemi jediného Života. Její symboly a mýty to potvrzují.
Tento posibilistický postoj můžeme vidět v tak starobylých lékařských kodexech, jako jsou ty egyptské. V nich se zdůrazňuje, že ve vztahu k nemoci může dojít ke třem možným situacím: neléčit, léčit podle známých metod v hledání uzdravení nebo se pokusit léčit. Také se u nemoci rozlišují faktory nepřemožitelné, léčitelné a přechodné.

KLASICKÁ MEDICÍNA JAKO PRÁH MEZI ŽIVOTEM A SMRTÍ: JEJÍ ZÁKLADNÍ MÝTY
Abychom prozkoumali tuto pozici klasické medicíny spojenou s reinkarnací, opřeme se o analýzu mýtů a symbolů, jež jsou této medicíně vlastní.

MÝTUS O ASKLÉPIOVI
Ve starověkém Řecku existují různé mýty více či méně spojené s Asklépiem a medicínou. První a nejdůležitější z nich je o samotném Asklépiovi. Ve stručnosti ho zde uvádíme:
Asklépios byl zplozen ze spojení Apollóna a Korónidy. Ta zradila Apollóna s Ischyem, a Artemis přišla k Apollónovi a zastřelila šípy nevěrnici i jejího milence. Když již Korónis stanula na pohřební hranici a její duše sestupovala do Hádu, Apollón rozpoznal, že ve svém lůně nosí jeho syna. Proto požádal Herma, aby ho zachránil. Ten ovládl oheň hranice, jenž se před ním rozestoupil, a zachránil tělo malého Asklépia. V tomto hlavním mýtu postavy představují základní elementy medicíny:
– Apollón je Slunce a Oheň Života.
– Korónis znamená „vrána“, a v této legendě vrány, které ji střežily, byly potrestány tím, že se od těch dob staly černými. To představuje lidskou duši, která se zamilovala do Ischya („fyzická síla“, nižší bůh fyzického těla).
– Artemis, „uzdravitelka“, ničí fyzickou část a pokleslou duši, aby dala zrození Asklépiovi.
– Asklépios („řezat“, „oddělit“) se tak rodí z něčeho božského a nesmrtelného ve spojení s něčím lidským a upadá do hmoty, odkud je „vyňat“ nebo „oddělen“.
Později mýtus charakterizuje Asklépia jeho schopností křísit mrtvé. Protože Asklépios dostal odměnu za vzkříšení Hippolyta, Hádés si stěžuje u Dia, že narušuje ustavený řád. Zeus ho tedy zasáhne bleskem, ale uvědomí si důležitost jeho vědění pro lidi, zachrání ho a učiní ho nesmrtelným.
Platón ve svých dialozích upozorňuje, že se zde ukrývá jiný význam a že Asklépios, ač božský, nemohl na sebe přivolat nesmrtelnost. Mýtus zřetelně odráží jisté omezení medicíny, a tak i všech následovníků Asklépia: nutnost nechat průběh smrti plynout neovlivněný, nepřekračovat limity, které přísluší pouze Hádovi. Kříšení mrtvých tak bylo od té doby záležitostí bohů.

MÝTUS O CHEIRÓNOVI
Asklépia učil medicínu kentaur Cheirón. Legenda říká, že:
...jednoho dne, když se Cheirón nacházel ve společnosti Hérakla ve své jeskyni, napadli je kentaurové. Rozzuřený Héraklés vzal svůj luk a otrávené šípy a střílel je proti kentaurům. Omylem zasáhl na noze Cheiróna, který byl nesmrtelný, a proto nevýslovně trpěl bez možnosti zemřít; požádal tedy Dia, aby ho nechal odejít. Zeus dovolil, aby si vyměnil svoji nesmrtelnost s Prométheem, a tímto způsobem mohl zemřít a pak vylétl na nebe jako souhvězdí Kentaura.
Opět se setkáváme s tématem výměny mezi smrtelností a nesmrtelností. Kentauři zasáhli do historie a šípy zůstaly přítomny, tak jako v případě legendy o Asklépiovi, ve které je Artemis, vždy doprovázená kentaury nebo jeleny, tou, která zabíjí nižší neboli smrtelnou část.

SYMBOLISMUS SERAPHIDA
Seraphis nebyl pouze bohem medicíny, ale také bohem mystérií, stejně jako Asklépios a ostatní bohové spojení s medicínou. Také se ztotožňuje s Plútónem, a tudíž znovu s přechodem na onen svět. V Alexandrii se mu obětovávali dva kohouti: jeden světlé a jeden tmavé barvy.
Jelikož Seraphis představovoval celý solární cyklus, bílý kohout mu byl zasvěcen v jeho aspektu zářícího Slunce, boha manifestovaného života, zatímco černý kohout mu byl zasvěcen jako symbol Slunce v Duatu neboli v podsvětí, jako bohu skrytého života.
Žezlo Seraphida má tři hlavy, které se vztahují k trojímu konceptu času: minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Prostřední hlava má podobu lva (Slunce nebo denní solární cyklus), další dvě jsou hlavy šakala a vlka. Vztahují se k Vepuauetovi a Anubidovi, to znamená šakalu jihu a severu nebo letnímu a zimnímu slunovratu, nebo také bráně lidí a bohů. Znovu se objevuje místo přechodu vztahující se k symbolismu medicíny: průchod z jednoho života do druhého.
Spojení Seraphida nebo Asklépia se psem je časté a někdy ho můžeme vidět, jak sedí u jeho nohou. Základní myšlenka je stejná, jaká se odráží v symbolismu Kerbera a také Anubida: „Ten, který otevírá cesty.“ Nejen do jiného života, ale také v tomto životě. Tak byl Anubis ve starodávném Egyptě ochráncem dělohy a pochvy jakožto toho, co se vztahuje k příchodu na svět.

Had
Aniž bychom se pouštěli do tématu tak obsáhlého a mnohoznačného, jaké nám nabízí tento symbol, připomeneme zde pouze jeho vztah k ideji „dárce života a smrti“ a jeho symbolismus vztahující se k cyklům reinkarnace a cyklům nekonečného času. Často se had objevuje v blízkosti Stromu Života, jindy je ovinutý kolem tau, emblému, který nás přivádí k mimořádnému symbolu života: k ankhu.

Ankh
Je to hieroglyf, který znamená „Život“, „Žít“. Souvisí s mnoha dalšími symboly a významy. Avšak zde chceme zdůraznit Ideu „Brány Života“. Kruhová část, kterou můžeme vidět v horní části kříže, výstižně představuje tuto Bránu Života, skrze kterou prochází vše do tohoto nebo do onoho světa. Isis ho nese v rukou a až do doby Galéna se této bohyni přisuzovalo mnoho magických uzdravení, včetně existence jistého „všeléku“ rovněž nazývaného Isis. Opět vidíme, že lékařská věda má skrze své symboly vztah k Bráně mezi dvěma světy.

Ptah
Podle H. P. Blavatské odpovídá Asklépiovi. Je to božská Moudrost nebo Tvořící Inteligence. Jeho jméno má význam podobný jménu Anubida, „Ten, který otevírá“. Je tím, kdo přijímá duši, a je také Animou Mundí, odkud všechny duše pocházejí. Jako Logos Tvůrce je Imhotepem (Imhot-pou), který se vždy zobrazuje s Ptahovou pokrývkou hlavy. Ptah, lékařský a alchymický bůh, je také tím, který otevírá brány kreace a přijímá duše.

Ježíš Kristus
Ve skutečnosti se toto jméno dávalo těm, kteří pronikli do mystérií Asklépia. Iásó, dcera Asklépia, byla bohyní léčení, pod jejíž ochranou se nacházeli kandidáti na iniciaci v chrámu jejího otce (novicové neboli chréstoi, nazývaní synové Iásó). Zasvěcený Ježíš, který se učil u esenských a terapeutiků, hlásících se k chrámu Seraphida v Alexandrii, se stal známým díky svým zázračným uzdravením. V křesťanských evangeliích můžeme vidět, že některé nemoci jsou způsobeny chybami spáchanými v předchozích životech („kvůli hříchům otců“).
Medicína se svými základními symboly úzce dotýká mystérií duše s jejím cyklickým návratem. Je to věda o životě a smrti nebo o jediném Životě a nachází se přesně na prahu mezi těmito dvěma světy. Nemoc tak může být považována za stav přechodu mezi životem a smrtí nebo, řečeno jiným způsobem, nemoc stejně jako smrt není ničím víc než proměnou jediného Života. Koncepce reinkarnace je tak zcela zahrnuta v tradiční medicíně a je od ní neoddělitelná.

Antonio Alzina

Read more...

Rakytník: Oblíbené jídlo mýtického okřídleného koně Pegase

>> středa 15. února 2012

Rakytník řešetlákový (Hippophae rhamnoides L.)
Lidové názvy: Sibiřský ananas, Žlutozob, Mořský plod, Písečný trn

Tuto léčivku používalo lidové lékařství Číny, Mongolska, Tibetu i Řecka. Pro léčebné účely se využívalo a využívá všech jeho částí, tj. kůry, kořene, listů (ve formě nálevu), květů, plodů, semen.

Vnitřní použití
Rakytník zvyšuje odolnost organizmu, podporuje imunitu a doplňuje nedostatek vitamínů a minerálů v těle. Tlumí bolesti, zlepšuje krevní oběh, podporuje hojení tkání. Pomáhá odbourávat toxické a škodlivé látky z těla. Pozitivně ovlivňuje činnost jater, slinivky, zlepšuje peristaltiku střev, podporuje hojení vředů. Používá se také při kloubních potížích, zejména léčí revma a dnu. Plody používáme při všech druzích nachlazení, při chřipkách i angínách. Potlačují také bolesti hlavy, záněty močových cest, pozitivně působí i při stresu či velké pracovní zátěži.

Vnější použití
Rakytník se tradičně používá v přípravcích na ekzémy, spáleniny, omrzliny či jiná drobná poranění, zabraňuje vypadávání vlasů, má baktericidní účinky, omezuje tvorbu vrásek.



Obsah účinných látek
Rakytníkový olej je v podstatě přírodní koncentrát vitaminů F, E, P, K, A. Rakytníkový olej i šťáva z plodů jsou zdrojem i dalších látek - vitaminů C, B1, B2, B6, provitamínu D, beta karotenu, kyseliny listové, esenciálních mastných kyseliny omega-3, 6, 9 a především omega-7 mastné kyseliny. Významné jsou i stopové prvky jako je železo, mangan, bór, hliník, v listech je obsažen hořčík a vápník.
Z plodů lze vyrobit kompoty, sirupy  či alkoholické nápoje, čerstvě utržené plody můžeme naložit do tvrdého alkoholu a pravidelně užívat. Natrpklost plodů lze snadno odstranit, když je vložíme na 1 den do mrazáku.

Pěstování
Rakytník je velký keř nebo stromek, který může mnoho z nás bez většího úsilí pěstovat, protože se jedná o nenáročnou rostlinu. Nejdůležitějším předpokladem pro dobrý růst a plodnost je dostatek světla, protože jinak se dokáže adaptovat na nejrůznější podmínky. Dokáže růst i na půdách suchých, mokrých a dokonce i těch, které jsou silně zasolené, přestože zde nebude prospívat perfektně. Pro svou odolnost bývá často vysazován i jako silniční zeleň. Je také velmi odolný proti mrazu.
Abychom dosáhli pravidelné a vysoké úrody je lépe keře zakoupit u seriózní zahradnické firmy, která nám poskytne informace o odrůdě a jejích specifických vlastnostech. Například sklizeň může v závislosti na odrůdě probíhat od srpna do října a přezrálé plody významně ztrácí kvalitu. Musíme dát pozor i na to, že rakytník je dvoudomý a proto potřebujeme rostliny obou pohlaví a vhodný poměr se může u jednotlivých odrůd lišit. Nejlépe se mu daří na půdách neutrálních až zásaditých s dostatkem vápníku, které jsou přiměřeně vlhké, nebo tam, kde mu obzvláště v prvních letech po výsadbě můžeme při dlouhotrvajícím suchu dopřát zálivku. Před výsadbou není na škodu půdu připravit do větší hloubky a zapravit do ní hnůj nebo jiné organické hnojivo. Na škodu nebude ani přihnojení fosforem a draslíkem, a to i v průběhu dalšího pěstování. Je však zapotřebí se vyvarovat  hnojení dusíkem, protože po něm rostlina špatně vyzrává a může v zimě vymrzat. Rakytník, který začne plodit (obvykle 3 – 4 roky po výsadbě) je vhodné pravidelně prosvětlovat a zmlazovat vyřezáním, čímž udržíme velikost keře a dosáhneme toho, že nebude plodit pouze na obvodových větvích. Při dodržení těchto zásad je pravděpodobné, že sklízet zdravé plody z rostlin, které jsme vysadili, budou ještě naši potomci v příštím století.

Ing. Dana Gabrielová, Ing. Miroslav Huryta

Read more...

Jan Jessenius, renesanční člověk a lékař dvou císařů

>> pondělí 6. února 2012

Je těžké krátce charakterizovat tohoto člověka, můžeme přemýšlet zda byl spíše lékařem, filosofem, historikem nebo politikem, ale takové úvahy jsou vlastně zbytečné. Byl člověkem renesančního formátu, který celý svůj život zkoumal a jednal, který působil na řadě míst Evropy a který svým dílem ovlivnil dění své doby.
Narodil v roce 1566 ve Wroclavi v Polsku, pocházel z uherského zemanského rodu, který měl kořeny ve slovenském Turci. Doktorem medicíny se Jessenius stává roku 1591. Od roku také 1600 přednášel na Karlově univerzite v Praze, zde vykonal první veřejnou pitvu lidského těla v českých krajích. Pitva těla popraveného muže se konala ve slavnostně vyzdobené Rejčkově koleji, trvala pět dní a jako přihlížející se jí zúčastnilo asi 5000 osob. Význam Jesseniovy pitvy je třeba spatřovat nejen v prohloubení anatomických poznatků, ale také ve zvýšení prestiže Karlovy univerzity.



V roce 1602 přijel Jessenius opět do Prahy, a to na osobní žádost císaře Rudolfa II., který zval ke svému dvoru ty nejlepší učence tehdejší Evropy. Jessenius se stal osobním lékařem Rudolfa II. Po šesti plodných letech strávených v Praze přijal Jesenius nabídku  uherského krále Matyáše, aby se stal jeho dvorním lékařem a zároveň historiografem. U Matyáše působil celých pět let (1608-13), v následujícím období přednášel v Drážďanech, Basileji, Tubingenu a od roku 1615 opět v Praze, v letech 1617-20 byl rektorem pražské univerzity, v té době získal i profesuru z historie. Byl jedním z těch, kteří se stavěli na stranu českých stavů proti Habsburkům. A tak po prohrané bitvě na Bílé Hoře a nástupu Ferdinanda II. Habsburského na český trůn byl Jessenius zatčen a odsouzen k trestu smrti. Za účast na protihabsburském povstání byl 21.června 1621, spolu s dalšími 27 českými pány popraven na Staroměstském náměstí v Praze. Usmrtili ho sekerou kata Jana Mydláře, vyřízli mu jazyk, protože škodil slovem a hlavu zavěsili na Staroměstské věži, až v roce 1631, kdy ji přemístili do Týnského chrámu, avšak dodnes netušíme, kde se pozůstatky Jana Jessenia nacházejí.
Celý život se zajímal o vše kulturní, udržoval styky s popředními humanistickými vzdělanci své doby jako byl Tycho de Brahe, Johannes Keppler, Tadeáš Hájek z Hájku atd. Zásady humanismu vštěpoval i svým posluchačům a setkáváme se s nimi v jeho spisech, psal odborné lékařské práce, filozofické úvahy i básně.
Jan Jessenius je příkladem všestranného a celistvého člověka, který celý svůj pestrý život prožil věrný svým zásadám, který neměl strach a který vždy konal to, co považoval za nejlepší i přes důsledky, které to sebou neslo.

MUDr. Lucie Šrámková

Read more...

Vincenc Priessnitz – „vodní lékař“ (1799-1851)

>> pátek 30. prosince 2011

Následovat přírodu a nic nevynucovat. Opravdový lékař přebývá v člověku samém." 

Vyrůstal v Gräfenberku u Frývaldova v malebné přírodě Jeseníků. Jeho otec oslepl a po smrti staršího bratra musel Vincenc pomáhat s prací na rodinném statku, takže nemohl pravidelně chodit do školy. Ale o to více času trávil v přírodě, jejíž hlasy se naučil vnímat. Zejména vodu, o které říkal, že mluví, zpívá a léčí. Studená voda rozproudí krev a povzbudí tělo k tvorbě vlastního tepla, které navrací zdraví. Vincenc svými zábaly léčil nejprve sám sebe a v 15 letech začal pomáhat zraněné lesní zvěři i všem v okolí. Brzy se za ním sjížděli lidé z dalekých krajů a byl pozván i na císařský dvůr. V roce 1822 přestavěl rodný dům a založil tak první vodoléčebný ústav na světě, který je dodnes znám jako Priessnitzovy léčebné lázně.


Kromě zábalů, které jsou nejznámější, používal Vincenc Priessnitz také koupele, omývání studenou nebo odraženou vodou, potní kúry, sprchy nebo tzv. „čapí chůzi“ (chůze v bazénku s přírodní protékající chladnou vodou o teplotě 8–15 °C), která zlepšuje funkci srdce, cév, imunitu a je výborná proti stresům. Koupel horních končetin v mělkém bazénku pomáhá u migrény a nespavosti, poruch funkce štítné žlázy, zmírňuje alergie a zlepšuje dýchání. Mimo to má vodoléčba velmi dobrý vliv na různé neurózy i hlubší psychické poruchy a zlepšuje všechny poúrazové stavy. Až do současnosti se v obecném povědomí dochoval tzv. „Priessnitzův zábal“, kdy přikládáme na postižené místo látku namočenou ve studené vodě, na ni přiložíme neprodyšnou látku (nebo igelit) a nakonec vše obalíme suchou látkou. Obklad se má sundat po dvou, nejdéle třech hodinách. Při opakování je třeba dodržet přestávku tří až čtyř hodin. Tento zábal se používal u angíny, zánětu hrtanu (laryngitidy), astmatu, horečky, na hrudník při suchém dráždivém kašli, na klouby při revmatických obtížích a k relaxaci kosterního svalstva. Nedoporučuje se přikládat na místa infikovaná, záněty, špatně se hojící rány, kožní nemoci typu ekzém apod. V případě malých dětí je dobré se nejprve poradit s lékařem. Důležitou součástí vodoléčby Priessnitze byly vždy procházky na čerstvém vzduchu, spánek, jednoduchá strava, pohyb často spojený s prací a hlavně ochota nemocného přizpůsobit se dennímu režimu. Ten byl založen na řádu, disciplíně, důvěře a vůli se vyléčit, ale i na psychické čistotě. Nesmělo se totiž mluvit příliš o nemocech a problémech. Vidíme tedy, že šlo spíše o komplexní přírodní léčbu, než jen o pouhou vodoléčbu. Sám Priessnitz říkal, že se snaží navrátit člověka přírodě, které se vzdálil, když ztratil vnitřní harmonii. A tu může znovu nalézt každý z nás, pokud chce a je ochoten pro to něco udělat.


Jana Kučerová

Read more...
© Hygeia 2010
Hygeia 2010

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP